گوناگون

فریب این ۱۰ تبلیغ دروغ حوزه زیبایی را نخورید

فریب این ۱۰ تبلیغ دروغ حوزه زیبایی را نخورید

حلزون‌تراپی، چند سالی است که سر زبان ها افتاده و ادعا دارد که می‌تواند چروک‌های پوست صورت را درمان کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، از زمانی که مشکلات رایج حوزه سلامت در دنیا وجود داشته، تبلیغات دروغ هم رواج داشته است. این تبلیغات با گسترش تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای هم رنگ و لعاب بیشتری پیدا کرد و هم مشتریان بیشتری به دست آورد.

برخی از این تبلیغات پرادعا حتی در شبکه‌های تلویزیون تبلیغ می‌شوند و بر ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارند. سال گذشته بود که در رسانه ملی یک کرم جوان‌ساز تبلیغ می‌شد که در آن، دختر به خاطر چین و چروک‌های صورت خواستگار جوان به او پاسخ منفی می‌دهد و درنهایت و با معرفی یک کرم جوان‌ساز به او وعده می‌دهد که در فاصله کوتاهی تمام چین و چروک‌ها دود می‌شوند و از بین می‌روند!

بیشترین تبلیغات دروغین حوزه سلامت مربوط به محصولات آرایشی و زیبایی مثل فرآورده‌ها و تجهیزات زیبایی یا درمانی پوست، مو و جوان‌سازی مثل کرم‌های ضد جوش یا ضد چروک یا تجهیزات پاکسازی و جوان‌سازی پوست است. بیش از ۵۰ درصد افرادی که این تبلیغات را انجام می دهند، هیچ تخصصی در زمینه بیماری‌های پوستی ندارند. دسته دیگر تبلیغات مربوط به مشکلات بزرگ تر است؛ از کوچک کردن دائمی بینی تا رفع کمردرد و دردهای دیگر که در این گزارش کوتاه به ۱۰ مورد آن اشاره می‌شود.

درمان طاسی در چند ماه

سال‌ها است که این تبلیغ را می‌بینیم و می‌شنوینم؛ تا ۱۰ سال پیش در صفحه آگهی روزنامه‌ها و روی درها و دیوارها و امروز در پیج‌های اینستاگرامی و شبکه‌های ماهواره. اما موضوع این است که طاسی به خصوص اگر ارثی و ژنتیک باشد، هیچ راه درمانی ندارد و تاکنون هیچ تحقیقی در این زمینه نتوانسته موفقیت خود را اعلام کند.

رفع دائمی سفیدی موها

رفع سفیدی موها و بازگشت رنگ مو به حالت اول، تبلیغ کذب است و به گفته متخصصان چنین محصولی تاکنون تولید، ابداع یا اختراع نشده است و با توجه به علل فیزیولوژیک و توارثی ریزش مو و سفید شدن مو چنین ادعایی پایه علمی ندارد.

درمان چین و چروک‌های عمیق صورت

یکی از تبلیغات دورغین در حوزه زیبایی، درمان دائمی چین و چروک‌های عمیق صورت با پلاسمادرمانی است. در حالی که اولا چین و چروک‌های عمیق با این شیوه‌ها از بین نمی‌روند و دوما رفع چروک‌ها بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی یا جنسی ممکن نیست.

رفع کک و مک‌های پوستی با لیزر

کک و مک‌های پوستی فقط در صورت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب قابل رفع هستند و آن هم نه همه کک و مک‌ها. و درمان‌های لیزر در این مورد موقتی است و بعد از مدتی قابل برگشت است.

کوچک کردن بینی بدون عمل جراحی

جراحان پلاستیک، تبلیغات دستگاه کوچک‌کننده بینی را صددرصد کذب و دروغ‌آمیز می‌دانند و می‌گویند با این دستگاه‌ها اگر هم تغییری در شکل بینی رخ دهد، موقت و برگشت‌پذیر است و درضمن می‌تواند مشکلات و عوارض زیادی برای افراد ایجاد کند.

کرم رفع دائمی موهای زائد

پزشکان می‌گویند هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به صورت دائمی فولیکول‌های موهای زائد را از بین ببرد.

قرص‌های افزایش قد

چنین حرفی دروغ محض است و فقط جنبه تبلیغاتی دارد. آخرین سن برای رشد استخوان ها و اصطلاحا قد کشیدن ۱۷ تا ۱۸ سالگی است. البته این سن با توجه به مسائل ژنتیک و نژادی کمی متفاوت است اما مصرف قرص‌های افزایش قد نه تنها دروغ است، بلکه می‌تواند باعث ایجاد عوارض هم در فرد بشود.

برس‌های پرپشت‌کننده مو

شانه‌ها و برس‌های لیزری واقعا وجود دارند و کارشان هم این است که با لیزر کم، جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهند و فولیکول‌های مو را تحریک می کنند اما تاثیرشان آنقدر نیست که تبلیغات دروغین ادعا می‌کنند.

کاشت مو با کمک سلول‌های بنیادی

تولید سلولهای بنیادی نیازمند شرایط بسیار ویژه و در اختیارتعداد محدودی از دانشگاه‌های علوم پزشکی است و در مطب شخصی یا کلینیک‌ها امکان تولید و تکثیر آنها وجود ندارد. بنابراین اگر کسی این مورد را تبلیغ کرد، بدانید که دروغ می‌گوید.

حلزون‌تراپی برای رفع چروک‌های صورت

حلزون‌تراپی که جدید است و چند سالی است که سر زبان ها افتاده، ادعا دارد که می‌تواند چروک‌های پوست صورت را درمان کند. در این روش عجیب، حلزون‌تراپیست با قرار دادن چند حلزون‌ درشت روی پوست فردِ زیباجو مدعی می‌شود که این کار منجر به شادابی پوست خواهد شد و حلزون قادر است برخی از بیماری‌های پوستی مانند لک و پیس و جای جوش، چین و چروک و ... را درمان کند. اما متخصصان پوست و زیبایی می‌گویند ممکن است ترکیباتی در حلزون باشد که از نظر علمی و تحقیقاتی اثر کوچکی در پوست ایجاد کند، اما اینکه از آن بتوان به عنوان درمان عمومی استفاده کرد، تاکنون شواهد بالینی کاملی نداشته است. پزشکان می‌گویند، حلزون‌تراپی و مواردی از این دست، شگرد جدید کلینیک‌های زیبایی برای به دست آوردن سود بیشتر است و پایه علمی ندارد.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار